وزن هنگام تولد عامل خطری برای بیماری کبد چرب در کودکان

4 آوریل 2017- محققان دانشکده‌ی پزشکی دانشگاه کالیفرنیا و گروهی ازهمکاران بالینی از سراسر آمریکا به بررسی تأثیر وزن تولد( کمتر یا بیشتر از طیف طبیعی) در بروز بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD)- که یک بیماری مزمن است و اغلب نیاز به پیوند عضو دارد- پرداختند.

 پرفسور Schwimmer متخصص اطفال از دانشکده‌ی پزشکی کالیفرنیا و مدیر کلینیک کبد چرب در بیمارستان کودکان Rady در سن دیه گو گفت: تحقیقات ما نشان می‌دهد که وزن زمان تولد (چه کم وزنی و چه وزن بالا) از راههای مختلف با بیماری کبد چرب شدید در ارتباط است، احتمال ابتلا به اسکار شدید کبدی در کودکانی با وزن کم در هنگام تولد، بیشتر است و احتمال ابتلا به فرم هپاتیتی بیماری کبد چرب در کودکانی با وزن زیاد در هنگام تولد، بالاتر می باشد. نتایج این تحقیق درشماره‌ی ماه آوریل مجله‌ی Pediatrics منتشر گردید.

از ابتدای زندگی یک کودک، وزن کم یا وزن بالا در هنگام تولد، خطر ابتلا کودک را به مشکلات سلامت از جمله NAFLD را افزایش می‌دهد. وزن زمان تولد به عوامل مرتبط با مادر و عوامل درون رحم بستگی داشته وعواقب طولانی مدتی را برای سلامت کبد به همراه دارد.

پرفسور Schwimmer خاطر نشان کرد که تحقیقات ابتدایی نشان دهنده‌ی ارتباطی بین وزن کم زمان تولد و بیماریهای قلبی عروقی و دیابت است، با اینحال، تاکنون بینش دقیقی در مورد ارتباط  بین وزن زیاد در زمان تولد و سلامت طولانی مدت کودک وجود نداشته است.

او افزود: این اولین مطالعه‌ای است که نشان می‌دهد افراط ازهر دو سمت نسبت به طیف وزن طبیعی با افزایش خطر NAFLD ارتباط دارد، به همین دلیل کودکانی که در هنگام تولد دارای وزن بسیار پایین یا بسیار بالا هستند، باید بطور دقیق‌تری از نظر سلامت متابولیک به منظور جلوگیری از چاقی، بیماری کبد چرب و دیابت تحت نظارت قرار گیرند.

 در این تحقیق، اطلاعات بیش از 530 کودک زیر 21 سال که در پایگاه داده‌های موسسه‌ی ملی دیابت و بیماریهای کلیوی در شبکه‌ی تحقیقات بالینی NASH ثبت شده بود، بررسی گردید. تشخیص بیماری کبد چرب در این کودکان بر اساس بیوپسی از کبد صورت گرفت و وزن زمان تولد آنها با توزیع  وزن هنگام تولد کودکان در جمعیت عمومی ایالات متحده، مقایسه گردید.

30 میلیون نفر از جمعیت آمریکا به این بیماری مبتلا هستند که ده درصد از آنها را کودکان تشکیل میدهند، متوسط سن تشخیص بیماری کبد چرب الکلی در کودکان 12 سال است.

 منبع و سایت خبر:

The Journal of Pediatrics, 2017; DOI: 10.1016/j.jpeds.2017.03.007

www.sciencedaily.com/releases/2017/04/170404125032.htm